Monday, June 2, 2008

权雄下厨- 芋头糕

5月22日 星期四

最近工作上很累,可能是太长的工作时间。但这一切都不会累了,因为我看到权雄准备我爱吃的芋头糕,这一切的累还算什么。

放工回来,看到权雄已经在厨房里忙个不停了。到底他在忙什么?走进厨房看个究竟,他竟然在做芋头糕!!好久没吃的糕点了,数数手指,我也忘记了上一次吃芋头糕是什么时候。吃权雄做的芋头糕不是第一次,之前在槟城的时候,他曾煮过芋头糕给我吃。尤其现在在异乡,对于家乡美食,更加想吃!!

我回来迟了,不知道权雄自己做了什么,只看到芋头糕已经在锅上蒸了很久。而他在忙着准备配料,芝麻,小红葱炒香,红辣椒。
热烘烘的芋头糕蒸好了。他的巧手放上芝麻,而我在一旁拍照!!哈哈!!

放上了炒香的小红葱,看起来这个芋头的颜色很不起眼,都是比较沉的颜色。

再放上红辣椒,他准备太少红辣椒,我要求他切多一点红辣椒!!哈哈。

哎呀,怎么少了青葱,整个芋头糕看了起来还是不出色,红辣椒帮不到很多。家里的青葱用完了,不理了,我决定到附近的超市买青葱!!出去花了20分钟买青葱,把青葱切细。最后撒在芋头糕上面。芋头糕大功告成了!!整体看起来很出色,和外面买的芋头糕不相上下!!


把芋头糕切成小块,芋头糕就是我们的晚餐。倒一点辣椒酱,沾辣椒酱在芋头糕,好吃好吃!!味道如何?大致上都不错了,只是不够咸!!我说不够咸不用紧,最怕是太咸!!
谢谢权雄,又让我吃到家乡美食。!!

Edited to includes Recipe : June 3rd (KH)

I hopes the simplify version of the recipe will be sufficient to be follows for those that are interested. Thouse that read my recipe before knew I normally never specify the quantity of each ingredient to put since I am sort of those cook by the mood / heart and not by the fomula type.

Notes : I switched to English at the middle to speed up the texts.. since I am in the office now.

主要材料
- 猪肉碎
- 虾米
- 芋头
- 沾米粉 ( Each standard pack in store to mix with 8 cups of water )
- 五香粉
- 盐
- 麻油
- 酱油
- 胡椒粉
- 水

装饰材料
- 青葱
- 红辣椒
- 芝麻 - cook on dry wok to smell good but don't overcook.
- 油洋葱

Before starting, prepare another wok, pot to fill with water and heat up to be ready to steam the yam cake mixture.. make sure the wok / pot is large enough.

煮法
1. 猪肉碎 + 虾米 + 适量的(五香粉, 盐, 麻油, 酱油, 胡椒粉)。 Chop fine and to Mix on chopper board.
2. 芋头切成1公分方块
3. Heat the frying pan / wok with oil.
4. Fry the items mixed in 1 and taste for favorable if like and add tasting ingredient if necessary.
5. Add yam cube into the cooking to continue cook and taste to each person's liking.
6. Add water little by little to the cooking and let the yam absorbs the water / taste and at the same time doing the job of soften the yams. repeat steps till yams cube are soft but not became mash yam paste.

From here onwards, there are 2 methods to follow on.
7a. Lazy person / quick method
- Add the 沾米粉 + water mixture into the cooking and cook with slow heat. Stir consistently to prevent sticky on pan / wok.
- Cook until the mixture became sticky and started to turn into dough a like
- Transfer to the another pan, try to even up the surface of the dough
- Put the pan into the steamer and steam for 30 minutes or until chop stick insert / pull out and not feeling too sticky.

7b. Add the 沾米粉 + water mixture into the cooking and transfer to the pan and put into steamer and steam for 60 minutes ~ 120 minutes perhaps or until cook ?? i never try this step..

8. Finish with garnishing

I am not sure why, I like to let Yam cake to set a side to be cold before eating rather eating them warm.

18 comments:

小素 said...

家乡的美食最好吃了!

veronica said...

最近被你们打败了。ohbin那个萝卜糕,妳的这个芋头糕。。。很想吃啊!!!

好!决定了。我要做芋头糕(哎呀,萝卜糕也行)哈哈哈哈哈。

Janelle said...

你们的芋头糕很够料哦!害我也忽然想吃了!

迷迭香 said...

自家做的哦....
看到我也想吃了...:P

*~店长~* said...

可以开小食挡了!呵呵...

heimama said...

哗,铺上青葱真的变得很美哩~~
你也功不可没噢~~

浚妈妈 said...

幸福的女人啊~
我又要吃一口!

浚妈妈 said...

幸福的女人啊~
我又要吃一口!

Anonymous said...

你们俩夫妻真是的,会赚钱会旅游更煮的一手好食物,walau a。。。赞!

Akira 思胜 said...

哇, 你老公亲自下橱? 很利害啊!!!
只可惜我不大喜欢吃芋头糕, 嘻嘻...

小老鼠 said...

好幸福~~可以吃到心爱的人准备的食物,不管味道怎样,还是满心欢喜地扫光光!^^

Somewhere in Singapore said...

so nice of your hubby... :)

sally^^ said...

失踪了几天,现在回来和你报到了。。
不好意思哦~

你们好厉害哦!我也好久没有吃芋头糕了。。有没有留一份给我?
你真幸福~

Beverly's Secret said...

ARGHHH....
can i have the recipe?
PLEASE~~~

Beverly's Secret said...

sorry sorry~~ I was too excited over the yam cakes until forgot to reply you...

I'm not so into Applebees, their foods just so so to me. If you like pork ribs, you should try those Texas BBQ pork ribs..I had it in Texas, it was tooooo good to be true..kekeke..

SockPeng said...

小素,
只有在异乡,才知道家乡的美食是最好吃。

veronica,
我也不想要诱惑你,可是肚子要吃,没有办法。

janelle & 迷迭香
别想这么多了,快点去买!!

店长
我们还不足够资格开店!

黑妈妈
终于有人看到我的默默付出。

浚妈妈
嘴巴张开大一点,大口咬下去

feiyifan
没办法,他有一个很贪吃和贪玩的老婆

akira
你也不错,会煮几样菜

小老鼠,
只要是爱人做的美食,不好吃也会变成好吃!!哈哈

靓靓sally =^_^=
你太多天没有来,芋头糕发霉了

Beverly's secret
i already add the recipe in the blog. Dun know got Elephant Bar restaurant at Porland? i found out Elephant Bar's Pork Rib quite nice.

js said...

我也要吃啦!
芋头可是我的最爱……
真羡慕你!
有权雄这个会下厨的老公!棒!!!

Jean said...

原来你是槟城人。